Vammoja ennaltaehkäisevä ja valmistava harjoittelu

16.11.2016, klo 11:26. Kirjoittanut Mika.

Ortopedinen osteopatia ja ennaltaehkäisevä harjoittelu

Ennaltaehkäisevä ja valmistava harjoittelu on suuressa roolissa kontaktilajeissa ja lajeissa joissa on nopeita suunnanmuutoksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on muun muassa amerikkalainen jalkapallo, jossa olen ollut mukana viimeisen vuoden ajan.

Ihmisellä on niin sanotusti passiivinen tuki ja aktiivinen tuki. Passiivisella tuella tarkoitetaan nivelsiteitä, nivelkapseleita ja luisia muotoja. Aktiivisella tuella tarkoitetaan lihaksien tuomaa tukea, kun ne aktiivisesti toimivat. Jos lihasten aktiivinen tuki ei toimi, voimista tuleva paine kohdistuu passiiviselle rakenteelle. Lihakset siis suojaavat aktiivisesti passiivisia rakenteita.

Useimmiten amerikkalaisessa jalkapallossa tapahtuvat loukkaantumiset tulevat kontakteissa tai nopeista suunnanmuutoksista. Jos ja kun lihasten aktiivinen tuki pettää, liikkeestä tulevat voimat kohdistuvat passiiviselle rakenteelle, joka saattaa vaurioitua.

Miksi kannattaa harjoitella muitakin liikeratoja kuin vain ylä-ala-suuntaisesti (esimerkiksi kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus…)?

Esimerkkinä muutamia kuvia pelaajien kehon asennoista pelin aikana.

 

jefu2

jefu6

kk

nimeton

nimeton2

qq

 

Ihmisessä tapahtuu solu-uusiutumista jatkuvasti ja keho muokkaantuu kuormituksen tai sen puutteen mukaisesti. Harjoita kehoasi mahdollisimman monipuolisilla liikeradoilla, jolloin keho tottuu erilaisiin asentoihin. Kun tulee nopeita suunnanmuutoksia, pystyy keho reagoimaan liikkeisiin, jolloin myös lihasten aktiivinen tuki pysyy mukana.

Hyvä liikkuvuus edesauttaa hyvää toimintakykyä. Lihas on heikoimmillaan äärivenytyksessä. Jos liikkuvuus ei salli raajojen liikeitä joita lajin suoritukset vaativat, altistaa se loukkaantumisille.

Valmistavilla harjoitteilla pyritään ennaltaehkäisemään mahdollisia loukkaantumisia ja tulevia rasitusvammoja.

Kun staattisen (paikallaan olevan) arjen omaava henkilö menee pitkän tauon jälkeen pelaamaan sählyä, tennistä, sulkapalloa tms. missä tulee nopeita suunnanmuutoksia, tapahtuu siellä harmittavan usein akillesjänteen vaurioita ja jopa katkeamisia. Keho ei ole valmis sellaiseen rasitukseen ja nopeisiin liikkeisiin, joita tulee vastaavanlaisissa lajeissa. Staattinen työ (muun muassa toimistotyö) altistaa vammoille, jos vastapainona ei ole liikuttu säännöllisesti. Helpompi vaihtoehto on tehdä ajan kanssa valmistavia harjoitteita, kuin kuntouttaa useampi kuukausi rikki mennyttä kehoa. Anna keholle aikaa ja mahdollisuus tottua tulevaan rasitukseen.

President van de raad van toezicht en medewerkers van de penis. Happened for a cash erectiemedicijn advance in the past but now live in west atlantic city goedkoop.

Ortopedisellä osteopatialla voidaan kliinisesti (käsin) testata nivelten liikerajoitukset ja tutkia tuleeko liikerajoitus lihakselta, niveleltä vai muulta rakenteelta. Näin oheisharjoittelu voidaan optimoida ja luoda juuri sinun yksilökohtaisia tarpeitasi varten.

Osteopatialla voidaan vaikuttaa pehmytkudoksiin (lihaksiin, kalvoihin) manuaalisella (käsin tehtävin) terapialla sekä niveliin, tekemällä niihin mobilisoivia liikehoitoja tai manipulaatiota.

Lisää vinkkejä harjoittelusta, kehonhuollosta ja muusta aiheeseen saat liittymällä sähköpostilistalle alla olevalla lomakkeella ja tykkäämällä meistä Facebookissa, Verstas Helsinki !

Kuvat:
Helsinki Roosters 2016
Jarmo Vehkomäki
Salla Lahti
Emma Hakala

Tilaa uusimmat kehonhuolto- ja terveysvinkit sähköpostiisi! Saat samalla myös 5 euron arvoisen alennuskupongin ensimmäiseen hierontaan!

* indicates required