Nyrjähtävätkö nilkat helposti?

21.2.2017, klo 19:17. Kirjoittanut Mika.

Nilkkojen nivelsiteiden venähtäminen on yksi yleisimmistä vaivoista, varsinkin pallopeleissä ja nopeita suunnanmuutoksia vaativissa lajeissa.

Passiivinen ja aktiivinen tuki

Kehossamme on niin kutsuttuja passiivisija tukijoita nivelille, jotka ovat: nivelsiteet, osittain nivelkapselit ja luiset muodot. Nämä tukevat silloin kun lihakset eivät ole aktiivisia.

Aktiiviset tuet ovat lihasten antamaa tukea, kun lihas toimii normaalisti. Nopeita liikkeitä tehdessä tahallisesti tai tahattomasti (esim. kuoppaan astuminen), ei lihakset välttämättä kerkeä mukaan liikkeeseen, jolloin kehon paino menee passiivisille tukijoille. Passiiviset tukijat eivät aina kestä kehon painoa ja niihin kohdistunutta painetta. Tälläisissä tapauksissa tapahtuu nivelsiteiden venähtämistä tai repeämistä, nivelkapseleiden rikkoutumista ja jopa murtumia.

”Jalkaterille paras mahdollinen harjoite on kävellä paljain jaloin epätasaisella maastolla.”

Ennaltaehkäiseminen

Jalkaterille paras mahdollinen harjoite on kävellä paljain jaloin epätasaisella maastolla. Tällöin jalka tottuu erilaisiin asentoihin, niin nilkassa, polvessa ja lonkassa. Kun jalat totutellaan erilaisiin asentoihin, lihakset tukevat paremmin, eikä nilkatkaan pääse nyrjähtelemään.
Vaikka erilaisiin asentoihin totuttaminen vie aikaa, niin on se helpompaa ja nopeampaa kuin rikki menevien rakenteiden korjaantuminen, palautuminen ja kuntouttaminen.

Aikaisemmat vammat

Huonosti kuntoutetut vanhat jalkaterän vammat saattavat vaikuttaa pitkään koko jalan toiminnassa. Polven, lonkan tai selän oireilut voivat hyvin johtua vanhoista nilkan ja jalkaterän vammoista, joita ei ole hoidettu kuntoon. Ortopedinen osteopaatti osaa katsoa jalkaterän nivelten tarvittavat liikkeet läpi ja tarvittaessa parantaa niiden liikelaajuutta.

Itsehoito

Nyrjähdyksen kuitenkin sattuessa, kannattaa aina ensimmäisenä konsultoida ammattilaista, joka pystyy varmuudella pois sulkemaan murtumat ja revähtäneet nivelsiteet pois. Kun nämä vaivat on voitu sulkea pois oireiden perusteella ja jäljellä on vain kipeä sekä turvonnut nilkka, parasta mitä jalalle voi tehdä on antaa liikettä kivun sallimissa rajoissa. Liike parantaa aineenvaihduntaa ja nopeuttaa turvotuksen poistumista. Liikkeen yhteydessä voi myös käyttää kompressiota. Yhdessä liike ja kompressio ovat erittäin hyvä yhdistelmä nilkan nyrjähdysvammoissa, joissa ei ole murtumaa tai pahempaa revähdystä.

Nilkan ja jalkaterän tuet kannattaa unohtaa ja antaa raajojen liikkua vapaasti sekä antaa kehon korjata itse itsensä. Kudoksen paranemisprosessia harvemmin pystytään nopeuttamaan millään tavalla, muulla kuin ajan kanssa ja parantamalla aineenvaihduntaa, eli liikkua mahdollisimman normaalisti.

Tilaa uusimmat kehonhuolto- ja terveysvinkit sähköpostiisi! Saat samalla myös 5 euron arvoisen alennuskupongin ensimmäiseen hierontaan!

* indicates required