Selkävaivat ja osteopatia

24.8.2016, klo 21:56. Kirjoittanut Mika.

Liikkeellä selkävaivat kuriin

 

Selkäranka muodostaa kehon tukirangan, jolla on kaksi täysin vastakkaista tehtävää – toimia staattisena tukirakenteena ja muovautua eri asentoihin liikkuvana rakenteena

Selkäranka rakentuu päällekkäin järjestäytyneistä nikamista, joita kaularangassa on seitsemän, rintarangassa kaksitoista ja lannerangassa viisi kappaletta. Isointa osaa nikaman luusta kutsutaan corpukseksi. Jokaisen nikaman välissä on välilevy, joka muodostuu ulommasta osasta, sidekudoskehästä (annulus fibrosus) ja hyytelömäisestä ytimestä (nukleus pulposus). Nikamien corpukset yhdessä välilevyjen kanssa kantavat kehon painon. Nikamat niveltyvät toisiinsa fasettinivelten avulla, jotka ohjaavat selän liikettä.
Kuva1

Nikamat muodostavat selkäytimelle suojan ja sieltä tuleville hermoille hermojuuriaukkoja. Hermojuuriaukot tai selkäydin itsessään voi ahtautua muun muassa välilevyn pullistuman takia, jolloin välilevyn sidekudoskehä hajoaa ja ydin pursuaa ulos painaen ulos tulevaa hermoa tai selkäydintä. Muita syitä hermojuuriaukkojen ja selkäytimen ahtautumiselle löytyy useita. Ortopedinen osteopaatti osaa tutkia ihmisen tarkasti ja määrittelemään hoidon yksilökohtaisesti sekä ohjaamaan tarvittaessa erikoislääkäreille.

Välilevyissä ei ole omaa verenkiertoa ja siten ei myöskään omaa aineenvaihduntaa. Välilevyt saavat ravinteensa liikkeen avulla, ympärillä olevan kudoksen aineenvaihdunnan vilkastuessa nikaman corpuksessa olevan hyaliiniruston kautta tihkuu ravinteita välilevylle. Liike on tärkeä välilevyn hyvinvoinnin kannalta.

Kuva4

Jos fasettinivelessä on toimintahäiriötä, kompensoi keho liikkeen muualta. Tällöin tapahtuu helposti ylikuormittumista ja selkä alkaa oirehtimaan. Ortopedinen osteopaatti osaa tunnustella nikamien väliset liikkeet ja huomata kohdan joka ei liiku tai jousta. Tällöin kohdistettu manuaalinen hoitaminen on erinomainen vaihtoehto. Samalla voidaan pehmittää kireinä olevia pehmytkudoksia: lihaksia ja faskioita. Näin rankaan saadaan palautettua normaali liike. Hoidon jälkeen tehdään ohjatusti harjoitteita, joita voi tehdä kotona, liikkeen ylläpitämiseksi sekä lihasten aktivoimiseksi.

Liike on elintärkeää selän hyvinvoinnille. Mikäli liikettä ei tule, aineenvaihdunta hidastuu, välilevyt eivät saa ravinteita, altistaa tämä esimerkiksi välilevyn pullistumalle sekä muille selän rakenteen ja lihasten vaivoille.

Kuva2

 

Terveystalon potilasrekisterin mukaan vuonna 2015 eniten sairauspoissaoloja aiheuttivat selkävaivat. Muut tuki-ja liikuntaelinvaivat löytyvät myös top 5.

Hyvä liikkuvuus ja lihasten aktiivinen toiminta on tärkeää terveelle selälle.  Huono liikkuvuus ja staattinen paikallaan olo altistaa selän ongelmille. Selkärankaa ympäröivät lihakset rasvoittuvat ja surkastuvat nopeasti, mikäli niitä ei käytetä. Jo viikon mittainen käyttämättömyys aiheuttaa lihasten toimintaa heikentäviä muutoksia niiden aineenvaihdunnassa.

Jos istuminen olisi kilpailu, niin siihen varmasti löytyisi yksi ja paras (ergonomisin) asento. Vaikka arkielämässä istuttaisiin maailman ergonomisimmassa asennossa, pitkä paikallaan olo aiheuttaisi joka tapauksessa vaivoja. Samoin kuin paikallaan seisomisessa ei ole yhtä parasta asentoa, vaan ihminen on luotu liikkumaan ja liike pitää kehoa paremmassa kunnossa. Jos ja kun niveliin tulee liikerajoituksia tai lihaksiin kramppeja, osteopaattisella hoidolla voidaan liikelaajuuksia parantaa ja pehmytkudosvaivoja vähentää sekä ohjata jokainen liikkumaan itselleen sopivimmalla tavalla, kivuttoman liikkumisen ylläpitämiseksi.

Osteopatiassa voidaan manuaalisella terapialla vaikuttaa lihaksistoon sekä parantaa niiden ja muiden pehmytkudosten aineenvaihduntaa.

Jos fyysisestä työstä tulleet selkävaivat (tai muut tuki- ja liikuntaelinvaivat) eivät lähde tai hellitä muutaman päivän levolla, kannattaa hakeutua ammattilaisen vastaanotolle.

Jos istumatyötä tekevällä tai muuten paikallaan olevalla kivut eivät katoa kevyellä liikunnalla, viikon parin aikana, niin kannattaa käydä ammattilaisen vastaanotolla.

Särkylääkkeiden syöminen ja kipujen sietäminen usein pitkittää vaivaa, jolloin syyn selvittäminen vaikeutuu ja kuntoutuminen pitkittyy.

Liike on lääke!

 

Kuva3

 

Lähteet:

Kirjallisuutta:

Venytystekniikat; Jari Ylinen

Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus, VK-kustannus

Kinesiologia 3 I.A Kapandji

Ihmisen fysiologia ja anatomia WSOY

 

Linkkejä:

https://www.terveystalo.com/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Nain-Suomi-sairasti-2015–katso-viisi-yleisinta-sairauspoissaolojen-aiheuttajaa/

http://selkakanava.fi/selan-rakenne-ja-toiminta

https://gmb.io/spine/

http://bjsm.bmj.com/content/37/1/91.full

http://www.pmrjournal.org/article/S1934-1482(09)01585-8/abstract

http://www.neurodynamicsolutions.com/lumbar-disc-function—flexion.html

PubMed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27317866

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27341640

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27340523

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27340523

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3885835/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&list_uids=8455963

Tilaa uusimmat kehonhuolto- ja terveysvinkit sähköpostiisi! Saat samalla myös 5 euron arvoisen alennuskupongin ensimmäiseen hierontaan!

* indicates required